Társasház jön létre, ha az ingatlanon az alapító okiratban meghatározott, műszakilag megosztott, legalább két önálló lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség, vagy legalább egy önálló lakás és egy nem lakás céljára szolgáló helyiség a tulajdonostársak külön tulajdonába, a külön tulajdonként meg nem határozott épületrész, épületberendezés, helyiség, illetve lakás viszont a tulajdonostársak közös tulajdonába kerül. Ha a földrészlet, amelyen az épület áll, nem tartozik a közös tulajdonba, arra a tulajdonostársakat földhasználati jog illeti meg. A közös tulajdon tárgyát képező ingatlanrész tulajdoni hányada a külön tulajdonba tartozó lakással és nem lakás céljára szolgáló helyiséggel együtt önálló ingatlan. A közös tulajdonra vonatkozó, az egyes tulajdonostársakat megillető tulajdoni hányad és a lakásra, illetve a nem lakás céljára szolgáló helyiségre vonatkozó tulajdonjog egymástól függetlenül nem ruházható át és nem terhelhető meg. A társasháztulajdonra a közös tulajdon szabályait kell megfelelően alkalmazni.
A társasház szervei
A társasház legfőbb döntéshozó szerve a tulajdonostársakból álló közgyűlés. A közösség ügyeinek intézését a közös képviselő vagy a tulajdonosok közül megválasztott intézőbizottság látja el. Azokban a társasházakban, ahol 25 lakásnál /ill. nem lakás célú helyiségnél/ több van, számvizsgáló bizottságot is kell választani a tulajdonostársak közül.
A közgyűlés
A közgyűlés kizárólagos hatáskörében határoz:
a./ az alapító okirat módosításáról, a társasháztulajdon megszüntetéséről,
b./ a közös tulajdon használatáról, hasznosításáról, fenntartásáról, és a rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásokról,
c./ a közösséget terhelő kötelezettségek elvállalásáról,
d./ a közös képviselő vagy az intézőbizottság és a számvizsgáló bizottság megválasztásáról, felmentéséről és díjazásáról,
e./az éves elszámolás és a költségvetés elfogadásáról, ezen belül a közös költség összegéről, a közös képviselő részére a jóváhagyás megadásáról,
f./a közös képviselő /intézőbizottság/ és a számvizsgáló bizottság elnöke /tagja/ ellen kártérítési per indításáról, ill. büntető feljelentés megtételéről,
g./minden olyan ügyben, amelyet a törvény ill. az szmsz /szervezeti-működési szabályzat/ nem utal a közös képviselő vagy a számvizsgáló bizottság hatáskörébe.
A tulajdonosok közgyűlésen szóban vagy írásban szavazhatnak. Ez utóbbi esetben a közös képviselő a szavazási határidő megjelölésével megküldi a határozati javaslatot, a számvizsgáló bizottság véleményével és a szavazólapokkal együtt a tulajdonosoknak. A határidő lejártától számított 8 napon belül a közös képviselő köteles írásban értesítést küldeni a szavazás eredményéről, a meghozott határozatokról.
Az írásban történő szavazás főként azokban a házakban bír kiemelt jelentőséggel, ahol a közgyűléseken csak a kisebbség jelenik meg. Lényeges kérdésekben célszerű írásban szavazni. Az írásbeli szavazás részletes szabályait a szervezeti-működési szabályzatnak kell tartalmaznia.
A rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásokA hatályos társasházi törvény szerint
a rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadások vállalásához a tulajdonostársak
egyhangú határozata szükséges. Rendes gazdálkodás körét meghaladó kiadásnak minősül az állagvédelmet meghaladó, a fenntartás / az üzemeltetés, a karbantartás és a felújítás/ körébe nem tartozó olyan kiadás, amely az alapító okirat szerint közös tulajdonban lévő épület, épületrész bővítésével, átalakításával vagy a közös tulajdonba kerülő új épület, épületrész, ill. épületberendezés létesítésével jár.
Fenntartás : az üzemeltetés, a karbantartás és a felújítás.
Üzemeltetés: a közös tulajdon rendeltetésszerű használatához folyamatosan szükséges szolgáltatások ellátása, így a közüzemi szolgáltatások díjának kifizetése, a központi berendezések üzemben tartói feladatainak ellátása, szükség esetén gondnoki, házfelügyelői, házmesteri szolgáltatások megszervezése, az intézőbizottság rendszeresítése esetén működésének biztosítása.
Karbantartás: a közös tulajdonban levő ingatlan állagának és rendeltetésszerű használhatóságának biztosítása érdekében szükséges, a tulajdonosok közösségét terhelő megelőző és felújításnak nem minősülő javítási munkák elvégzése, illetőleg egyes közösségi berendezések cseréje.
Felújítás : az ingatlan egészére, illetőleg egy vagy több főszerkezetére kiterjedő, időszakonként szükségessé váló olyan általános javítási építés-szerelési munkák végzése, amelyek az eredeti műszaki állapotot - megközelítőleg vagy teljesen - visszaállítják, illetőleg az eredeti használhatóságot, üzembiztonságot az egyes szerkezetek, berendezések kicserélésével vagy az eredetitől eltérő kialakításával növelik. A felújítás lehet:
a./ teljes felújítás: a műszaki állapot alapján szükséges, az ingatlan egészére kiterjedő külső-belső javítási munkák elvégzése,
b./ részleges felújítás: az épület legalább egy főszerkezetére kiterjedő, teljes felújításnak nem minősülő, de abba belátható időn belül beilleszthető általános javítási munkák elvégzése,
c./ korszerűsítés: a központi fűtő- és melegvíz-szolgáltató berendezésnek az energiaracionalizálással, illetőleg a levegőtisztaság-védelemmel összefüggő átalakítása vagy kicserélése.
A közös képviselőA közös képviselőt a közgyűlés választja meg és bármikor fel is mentheti. Megválasztásakor a lehető legnagyobb körültekintéssel kell eljárni, mert a döntés a társasház tulajdonosainak életét jelentősen befolyásolja. Mivel általában évente csupán egy közgyűlést tartanak, a képviselő intézkedik minden lényeges ügyben, hatáskörét a törvény rögzíti. A közös képviselő köteles előkészíteni és végrehajtani a közgyűlés határozatait, továbbá minden szükséges intézkedést megtenni az épület fenntartásának biztosítása érdekében. A közgyűlés által jóváhagyott közös költségről írásban tájékoztatnia kell a tulajdonosokat, beszedni annak összegét, a nem fizető tulajdonostársakkal szemben pedig eljárni, a hatályos jogszabályok és az SZMSZ szerint. A törvény a közös képviselő fő feladatait határozza meg, a részletes szabályokat a szervezeti-működési szabályzatban /SZMSZ/ kell rögzíteni.
Számvizsgáló bizottság
A számvizsgáló bizottság tagjait a tulajdonosok saját maguk közül választhatják meg, fő feladata a közös képviselő ügyintézésének és a közösség pénzforgalmának ellenőrzése. Köteles véleményezni a közösség elé terjesztett határozati javaslatokat és az szmsz-ben meghatározott érték felett a számlákat. Javaslatot tesz a közös képviselő díjazására a közgyűlésnek, és ha a közös képviselő nem tesz eleget kötelezettségének, köteles összehívni a közgyűlést.
Ha a társasházban nem működik számvizsgáló bizottság, az szmsz előírhatja, hogy az ellenőrzési jogkört a közgyűlés által felhatalmazott tulajdonostárs látja el. Ha az ellenőrzési feladatok ellátása másképp nem biztosítható, akkor - az szmsz rendelkezése alapján - regisztrált, könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosult szolgáltató vagy okleveles könyvvizsgáló is megbízható.